Kwas fitynowy: wszystko, co warto o nim wiedzieć

Kwas fitynowy: wszystko, co warto o nim wiedzieć

Kwas fitynowy jest naturalnym przeciwutleniaczem roślinnym. Stanowi 1-5% większości zbóż, orzechów, roślin strączkowych, nasion oleistych, pyłków i zarodników. Często jest uważany za szkodliwy. Ma jednak wiele zaskakujących korzyści zdrowotnych.

Możliwe wady

Kwas fitynowy, znany również jako fitynian, wiąże minerały, takie jak wapń, żelazo, magnez, mangan, cynk, miedź i selen. W większości przypadków nie stanowi to problemu. Po prostu, jeśli jesteś na diecie roślinnej, pamiętaj o odpowiedniej suplementacji.  Produkty o wysokiej zawartości fitynianu, takie jak ziarna, orzechy i rośliny strączkowe, mogą zwiększać ryzyko niedoboru żelaza i cynku. Jako środek zaradczy często stosuje się takie strategie jak namaczanie, kiełkowanie i fermentacja. Osoby, które regularnie jedzą mięso, nie muszą się jednak o to martwić. Wręcz przeciwnie, spożywanie produktów o wysokiej zawartości fitynianu w ramach zbilansowanej diety ma wiele zalet.

Jakie są najważniejsze zalety kwasu fitynowego?

Kwas fitynowy jest dobrym przykładem składnika odżywczego, który jest zarówno dobry, jak i zły, w zależności od okoliczności. Najczęściej jest traktowany jako zdrowy związek roślinny. Nie tylko pełni rolę przeciwutleniacza, ale także chroni przed kamieniami nerkowymi i rakiem. Naukowcy zasugerowali nawet, że właśnie kwas fitynowy może być jednym z głównych powodów, dla których produkty pełnoziarniste zmniejszają ryzyko raka jelita grubego.

Chroni skórę przed promieniowaniem UVB. Warto pamiętać, że promienie UVB mogą uszkadzać komórki skóry, osłabiać układ odpornościowy i zwiększać ryzyko raka.  Kwas fitynowy ma też inne korzyści zdrowotne, takie jak:

  • chroni wątrobę, blokując wolne rodniki i podnosząc potencjał antyoksydacyjny,
  • zmniejsza stan zapalny, szczególnie w komórkach okrężnicy,
  • wywołuje autogafię, czyli komórkowy proces degradacji i recyklingu śmieciowych białek,
  • chroni przed rakiem kości, prostaty, jajników, piersi, wątroby, jelita grubego, białaczką, mięsakiem i rakiem skóry,
  • obniża poziom glukozy we krwi,
  • zmniejsza poziom trójglicerydów, a zwiększa poziom dobrego cholesterolu (HDL),
  • naprawia DNA,
  • zwiększa gęstość mineralną kości.

Kwas fitynowy: popularny składnik do pielęgnacji skóry

Ma doskonałe właściwości przeciwutleniające. Może pomóc w neutralizacji uszkodzeń powodowanych przez wolne rodniki. Z tego powodu jest popularnie stosowany w produktach mających na celu rozjaśnienie skóry i leczenie ostudy (melasma).

Jest chelatorem. To oznacza, że ma zdolność do wchłaniania (lub chelatowania) niektórych minerałów. Może to brzmieć źle, ponieważ ogólnie minerały są korzystne dla naszego zdrowia. Jednak niektóre z nich mogą mieć szkodliwy wpływ na skórę, gdy występują w nadmiarze.

Pomaga złuszczyć martwy naskórek i odbudować nowy. Robi to jednak w łagodniejszy sposób niż kwas mlekowy i glikolowy. W mniejszym stopniu podrażnia skórę.

Kto powinien stosować kwas fitynowy?

Kwas fitynowy jest idealny dla osób z trądzikiem lub skłonnością do zaskórników. Pomaga bowiem odblokować pory i rozjaśnić skórę po zmianach zapalnych.  Jeśli masz wrażliwą cerę, fitynian może być najlepszym rozwiązaniem.   Jeśli naprawdę chcesz zmaksymalizować siłę kwasu fitynowego, połącz go z glikolem. Fitynian najczęściej występuje w takich produktach jak toniki, maski i peelingi.