Dlaczego warto stosować olej kokosowy?

Dlaczego warto stosować olej kokosowy?

Olej kokosowy jest jednym z najlepszych produktów zdrowotnych i pielęgnacyjnych na rynku. Otrzymuje się go z ziaren kokosowych. Zawiera feerię kwasów tłuszczowych i białek bogatych w przeciwutleniacze. Ma niezliczone korzyści zdrowotne. Jest bogaty w tzw. średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe, które w dużej mierze składają się z kwasu kaprylowego, laurynowego i kaprynowego.

Wartości odżywcze oleju kokosowego

Jedna łyżka oleju kokosowego zawiera:

  • 120 kalorii,
  • 0 gramów białka,
  • 14 gramów tłuszczu (12=tłuszcz nasycony; 1=tłuszcz jednonienasycony i 0,5 grama tłuszczów wielonienasyconych),
  • 0 miligramów cholesterolu.

Warto przy okazji zauważyć, że olej kokosowy może różnić się składnikami i korzyściami zdrowotnymi. Na przykład częściowo uwodorniony produkt nie jest uważany przez dietetyków za zdrowy. Przypomina inne oleje przetworzone, które zawierają tłuszcze trans. Natomiast olej kokosowy z pierwszego tłoczenia pozyskiwany jest ze świeżych, dojrzałych kokosów bez użycia wysokich temperatur lub środków chemicznych. Nierafinowany olej jest o wiele zdrowszy.

Właściwości zdrowotne

Olej kokosowy podnosi poziom dobrego cholesterolu (HDL). Może też pomóc w walce z nadwagą i otyłością. Zwalcza oporność na insulinę. Dlatego zmniejsza ryzyko cukrzycy typu 2.

Kwasy tłuszczowe w oleju kokosowym poprawia funkcje mózgu u pacjentów z chorobą Alzheimera. Co ważne, obniża też ciśnienie krwi. Chroni przed chorobami serca. Obniża wysokie stężenie trójglicerydów, Co ciekawe, pomaga przekształcić zły cholesterol (LDL) w dobry cholesterol (HDL).

Olej kokosowy chroni również przed uszkodzeniem wątroby. Pomaga leczyć infekcje dróg moczowych. Nierafinowany olej kokosowy podnosi też energię i wytrzymałość.  Wspiera także układ pokarmowy. Pomaga organizmowi przyjmować składniki rozpuszczalne w tłuszczach, takie jak witaminy i magnez. Eliminuje również toksyczne bakterie i Candida.

Jakie dodatkowe zalety ma olej kokosowy?

Działa jak balsam na rany, oparzenia i stan zapalny. Można go również stosować jako filtr przeciwsłoneczny i nawilżający.

Bogaty w przeciwutleniacze olej kokosowy jest znany z tego, że spowalnia proces starzenia. Na ogół ogranicza nadmierne obciążenie wątroby.

Może również pomóc w odchudzaniu. Działa jak spalacz tłuszczu i kalorii, szczególnie przy nierafinowanym oleju kokosowym. Zmniejsza apetyt.

Jak stosować olej kokosowy?

Dietetycy zalecają, by dzienne spożycie oleju kokosowego ograniczyć do dwóch łyżek stołowych. Dzięki temu zostawisz wystarczająco dużo miejsca w diecie na dodatkowe źródła tłuszczu, takie jak oliwy z oliwek, orzechy i niektóre owocowe.

Zacznij stopniowo, od jednej łyżki. Po pewnym czasie możesz dodać drugą. Nadmierne spożycie oleju kokosowego może prowadzić do mdłości, bólu głowy, zmęczenia, zawrotów głowy, obrzęków gruczołów, bólu stawów lub mięśni, rozstroju żołądka, dreszczy, pokrzywki, wysypki lub innych problemów skórnych. Dlatego pamiętaj, by nie przesadzać z ilością.

Sposób użycia

Olej kokosowy idealnie sprawdzi się przy smażeniu wołowiny, ryby, kurczaka, jaj lub warzyw. Możesz też polać nim wołowinę, rybę lub kurczaka przed gotowaniem w piekarniku. To świetny substytut jajek lub masła w naczyniach do pieczenia.  Jeśli chcesz, możesz dodać olej kokosowy do kawy lub herbaty. Oczywiście w umiarkowanych ilościach.  W aptekach, sklepach ze zdrową żywnością i sklepach online znajdziesz też olej kokosowy w formie kapsułek.